›› Home ›› Nieuws

Inspraak 2.0

27 april 2016

Op 24 april 2015 keurde de gemeenteraad het nieuwe mobiliteitsplan goed. Dit plan zal het verkeer in onze stad grondig veranderen, onder meer door per wijk een nieuw circulatieplan in te voeren. Een jaar later, op 27 april 2016, gaat het eerste inspraakmoment over de nieuwe circulatieplannen door. Jong Vld Sint-Niklaas staat positief tegenover deze overleg- en inspraakmomenten maar wil schepen Hanssens en het stadsbestuur uitdagen verder te gaan. “Inspraak moet meer zijn dan het uitnodigen van buurtbewoners op het stadhuis, hen een glas water of fruitsap aanbieden en hun mening vragen over enkele uitgewerkte voorstellen”, aldus jongerenvoorzitter Karel Noppe.

Het stadsbestuur gaat voor een autoluw stadscentrum en wil daarom de verkeersstromen doorheen onze stad herbekijken. Dit betekent dat circulatieplannen zullen bepalen hoe en langs welke straten wij als inwoner of bezoeker ons doorheen de stad zullen kunnen verplaatsen. Jong Vld Sint-Niklaas ondersteunt de doelstelling van een autoluwer centrum en logische rijroutes. Doorgaand verkeer hoort niet thuis in het stadscentrum en moet omgeleid worden. Dat komt zowel de inwoners als de bezoekers van onze stad ten goede. Vlot tot aan de Grote Markt kunnen rijden om te gaan winkelen in de Stationstraat bijvoorbeeld, we dromen er allemaal al jaren van.

Tussen 27 april en 28 juni nodigt het stadsbestuur de inwoners van de zeven centrumwijken uit om hun mening en visie te geven over de circulatie in hun wijk. Voor Jong Vld Sint-Niklaas is dit een positief begin maar moet de stad veel verder gaan.

Deze plannen zijn zo ingrijpend dat ze een impact hebben op iedereen die in onze stad woont, werkt, studeert, vertoeft of onderneemt. Een kwalitatieve en representatieve bevraging, zowel voor als na de invoering van het plan, is daarom noodzakelijk. En die bevraging moet niet enkel bij de bewoners van de betrokken wijken maar bij alle inwoners van onze stad en alle gebruikers (bezoekers, studenten, shoppers, handelaars, enz.), jong en oud afgenomen worden. Men moet trouwens niet enkel individuele personen maar even goed (belangen)verenigingen zoals sportclubs, jeugdbewegingen, handelaarsverenigingen, wijkcomités, enz. om hun mening vragen.

We zijn er ons van bewust dat dit een omvangrijke opdracht is. Maar enkel op deze manier kan men de nodige feedback, tips en suggesties verzamelen om de plannen aan te passen en tot een gedragen voorstel te komen.

Jong Vld Sint-Niklaas legt de lat zelfs nog hoger. We vragen het stadsbestuur om een burgerkabinet mobiliteit op te richten. In dit burgerkabinet zetelen geïnteresseerde en geëngageerde burgers die met de resultaten van de burgerbevragingen aan de slag gaan. Ze zullen er over discussiëren en debatteren en tot aanbevelingen voor het stadsbestuur komen.

Voorzitter Karel Noppe: “Inspraak moet meer zijn dan een avond waarop bewoners op het stadhuis mogen langskomen om hun mening te geven. Een kwalitatieve bevraging van iedereen die verbonden is met onze stad, zowel voor als na de invoering van het nieuwe plan, en aanbevelingen vanuit een burgerkabinet, vormen de basis van een gedragen en succesvol circulatieplan. Jong Vld gaat voor ‘inspraak 2.0’. Inspraak waarbij het stadsbestuur echt naar u luistert en effectief iets doet met uw suggesties!”