›› Home ›› Nieuws

In de pers: Vanavond eerste wijkvergadering met praatplan over verkeerscirculatie (Het Nieuwsblad)

28 april 2016

Het stadsbestuur wil in de stadswijken alleen nog verkeer in functie van wie er woont en werkt. Daarom mogen de wijkbewoners vanaf vanavond in zeven vergaderingen mee beslissen over hoe het nieuwe plan, dat de Sint-Niklase mobiliteit compleet hertekent, er gaat uitzien.

Weg met het doorgaand verkeer dat kriskras door de wijken doolt. De Sint-Niklase woonwijken moeten weer leefbaar en verkeersarm worden. Dat is het ambitieuze idee achter het nieuwe verkeersplan. Om dat in de praktijk te brengen, moet de volledige verkeerscirculatie in de stad omgegooid worden. Het stadsbestuur werkte al een hele reeks potentiële maatregelen uit en die worden vanaf vanavond in de zeven verschillende wijken besproken.

Het is een grote bevraging, maar de stad wil dan ook dat de uiteindelijke plannen gedragen worden door de bevolking. “We stappen niet met een definitief circulatieplan naar de inwoners. Het gaat om een praatplan. We stellen tijdens de inspraakronde wijk per wijk enkele ingrepen voor waarover we de mening van de inwoners vragen”, stelt schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).

Meer eenrichtingsverkeer

In het algemeen moet het doorgaand verkeer uit de wijk gehaald worden en richting ringweg gestuurd worden. In de stad wordt de bewegingsvrijheid van de auto's sterk beperkt, ten voordele van fietsers en voetgangers.

“In de toekomst zal het voor auto's niet meer mogelijk zijn de stad te doorkruisen van de ene wijk naar de andere. Dat verwezenlijken we onder meer door in een reeks straten eenrichtingsverkeer in te voeren, terwijl we sommige straten ook knippen. De verschillende wijken worden ontsloten via de ringwegen en de invalswegen. Wij doen voor elke wijk één concreet voorstel en de bewoners kunnen daarover dan in debat gaan. Zo komen we tot een concreet plan met als doel een aangename, veilige binnenstad met logische verkeersroutes naar parkings. Een echte fietsstad, met beter openbaar vervoer en meer leefkwaliteit.”

De Baenslandwijk bijt vanavond de spits af. Daar wordt eenrichtingsverkeer voorgesteld op Tereken, in de Sint-Antoniusstraat en ook in de Sint-Jansstraat.

Is er voor elke wijk één concreet voorstel, dan liggen er voor de Grote Markt vier mogelijke scenario's op tafel. “Dat komt omdat de verkeerssituatie op de Grote Markt heel complex is”, zegt Hanssens.

Jong VLD vindt dat de inspraak via de wijkvergaderingen niet ver genoeg gaat. “Deze plannen zijn zo ingrijpend dat een representatieve bevraging nodig is. Niet alleen de bewoners van de betrokken wijken, maar alle inwoners en bezoekers van deze stad moeten daarbij betrokken worden. Een grootschalige burgerbevraging is noodzakelijk”, vindt Karel Noppe van Jong VLD.

GUY VAN HOEYLAND - Het Nieuwsblad - 27/4/2016