In de pers: inwoners geven circulatieplan vorm (HLN)
Het stadsbestuur organiseert vanaf deze week liefst zeven wijkvergaderingen voor de bewoners van het Sint-Niklase stadscentrum. Bedoeling is hen te winnen voor het nieuwe circulatieplan dat de binnenstad een nieuwe toekomst moet geven. Wie er aan twijfelt: nooit eerder lag in Sint-Niklaas een plan op tafel dat de verkeerssituatie zo ingrijpend kan veranderen
Het is al een hele tijd geleden dat het Sint-Niklase stadsbestuur nog met zo'n uitgebreide reeks infovergaderingen naar de inwoners is gestapt. Wat voorligt, is dan ook niet min. Bedoeling is om de verkeerscirculatie in de hele stad ingrijpend te veranderen. Op tafel liggen 19 maatregelen voor de binnenstad ter discussie, die de komende weken wijk per wijk worden besproken met de bewoners. Daarvoor worden zeven wijkvergaderingen georganiseerd in het stadhuis. "Heel belangrijk is dat we niet met een definitief, allesomvattend circulatieplan naar de inwoners stappen. We noemen dit een 'praatplan'. We stellen wijk per wijk enkele ingrepen voor waarover we de mening van de inwoners willen weten. Er is geen finaal plan, maar dit is wel een grote inspraakronde over de toekomst van de mobiliteit in onze stad", zegt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).
Straten knippen
Samengevat wil het stadsbestuur het doorgaand verkeer op de ringweg krijgen en ín de stad de bewegingsvrijheid van auto's inperken. Dat moet onder meer gebeuren door in een reeks straten éénrichtingsverkeer in te voeren en sommige straten te 'knippen'. "Bedoeling is dat de stadsdelen ontsloten worden via de ringwegen en de gekende invalswegen, namelijk de Truweelstraat, Antwerpse Steenweg, Brugsken, Parklaan, Tereken, Driegaaienstraat, Moleken, Plezantstraat en Hofstraat. Het gemotoriseerd verkeer zal niet meer van het ene stadsdeel naar het andere kunnen. In een eerste fase gaat het over vier en in een tweede fase over zeven stadsdelen binnen de ring. Dit is ambitieus en we hopen de inwoners mee te krijgen. Want het uiteindelijke doel is een aangename, veilige binnenstad met logische verkeersroutes naar parkings, een echte fietsstad, beter openbaar vervoer en meer leefkwaliteit."
Op elke wijkvergadering komt het stadsbestuur met één voorstel voor de toekomstige verkeersafwikkeling. Voor de Grote Markt is dat moeilijker en zijn er vier scenario's uitgewerkt. Een neutrale moderator leidt vervolgens een debat. "We gaan niet vragen om te kiezen of te stemmen voor een bepaald scenario. Wel rekenen we op een goede discussie over voor- en nadelen", zegt schepen Hanssens. Eind dit jaar zou dan een gedragen circulatieplan moeten klaar zijn. Intussen zijn er ook voorstellen om verder te gaan. "Deze plannen zijn zo ingrijpend dat een representatieve bevraging nodig is, zowel voor als na de invoering van het plan. Niet alleen de bewoners van de betrokken wijken, maar álle inwoners en bezoekers van deze stad moeten daarbij betrokken worden. Een grootschalige burgerbevraging is noodzakelijk", vindt Karel Noppe (Jong Vld).
De eerste wijkvergadering vindt morgen plaats, voor de bewoners van de Baenslandwijk.
JORIS VERGAUWEN - HLN - 26/4/2016