Open en Jong Vld hebben eigen scenario voor de Grote Markt
Van de 4 scenario’s die door het Stadsbestuur naar voren worden geschoven om de Grote Markt autoluw te maken en een voetgangerszone te creëren, staat Open Vld het meest achter het scenario waarbij de parking zowel uit het noorden als zuiden van de stad bereikbaar blijft. Maar dit voorstel gaat niet ver genoeg en bovendien zijn een aantal randvoorwaarden noodzakelijk om van dit project een succes te maken.
In ons ideale scenario kan je de parking onder de Grote Markt in en uitrijden zowel langs het zuiden als het noorden van de stad. Dat is belangrijk stelt Open Vld raadslid Ine Somers. Mensen die in het noorden wonen en bezoekers die vanuit het noorden komen verdienen eenzelfde toegankelijkheid van onze stadskern. Om dit te realiseren moet er een bijkomende in-en uitrit tot de parking gebouwd worden ter hoogte van het stadhuis.
Op die manier is en blijft het centrum toegankelijk, maar creëer je een echte voetgangerszone, stelt gemeenteraadslid Ronny Suy. Zowel Ine als Ronny zijn voorstander om de wagens die langs het zuiden de parking verlaten, kort over de busbaan te laten rijden. Op die manier kan de voetgangerszone uitgebreid worden vanaf de uitrit van de parking tot aan de lichten aan de boekhandel op de hoek om naar het Heymanplein te rijden.
Zeer positief is de bereikbaarheid van de Kokkelbeekstraat en het Heymanplein, stelt Klaus De Pilleceyn, secretaris van Open Vld. Op die manier krijgen de winkeliers daar terug zuurstof. Alleszins dient met dit autoverkeer rekening worden gehouden bij de heraanleg van het Heymanplein zelf.
Jongeren Voorzitter, Karel Noppe stelt zich terecht de vraag waarom we wel nog busverkeer rond de Grote Markt laten rijden. In andere steden is dat nu een grote kritiek die waar te nemen valt. En we moeten toch leren van de voorbeelden die er zijn. Er dient dan ook gekeken te worden naar alle trajecten waarvoor de bus over de Markt moet. Het Stationsplein moet de draaischijf zijn voor de bussen. Rijden tot aan de rand van de Markt moet wel mogelijk zijn, in het noorden is dat tot aan de Hofstraat/OLV-plein, in het zuiden is dat tot aan de Parklaan/H.Heymanplein. Alle buslijnen dienen geanalyseerd te worden en routes kunnen wijzigen maar enkel door dit door te voeren kan men van een echte voetgangerszone spreken.
Essentieel is wel dat er dient gekeken te worden hoe er meer parkeerplaatsen kunnen gecreëerd worden onder de markt. Dit is volgens Ronny Suy een analyse waard. Willen we van de markt een trekpleister maken en een plaats die aangenaam is om te vertoeven moet dit mogelijk zijn.
Maar er moet zeker verder gekeken worden naar onze bezoekers en onze handelaars. het behoud van een aantal kort parkeerplaatsen aan het stadhuis (voor bezoekers stadhuis en handelaars in de buurt, marktshop, apotheker, Parkstraat...) is dan ook essentieel stelt Open Vld voorzitter Geert Van Drom. Ook aan de Houtbriel zoeken we ruimte voor kortparkeerplaatsen.
Waar iedereen van Jong en Open Vld het over eens is dat een voetgangerszone een voetgangerszone moet zijn. Maar om minder mobiele mensen en shoppers met pak en zak de mogelijkheid te geven zich gemakkelijk te verplaatsen in die voetgangerszone, denkt Serge Van Den Neucker aan het invoeren van een elektrisch busje. Dit busje kan ook door de Stationsstraat rijden, hetgeen de winkels enkel maar ten goede zou komen. Dit dient zeker overwogen te worden en verder bestudeerd.
Dit is misschien wel de duurste oplossing maar wel de beste, andere scenario’s kiezen op basis van financiële middelen hypothekeert de toekomst. In andere dossiers is het al bewezen dat dit niet raadzaam is, er zijn in het verleden al voorbeelden genoeg van projecten met weinig resultaat waar teveel middelen werden ingezet.
Open en Jong Vld stellen wel zeer duidelijk dat dit alles geen nut heeft als de aankleding van de Grote Markt niet gelijktijdig wordt aangepakt. Een fontein, meer groen, het zal bijdragen tot de gezelligheid. Daarnaast moet nagedacht worden over mobiele elementen die het mogelijk maken de markt als evenementenplein te gebruiken enerzijds, maar anderzijds ook als aangekleed, groen en gezellig plein om te vertoeven en te kuieren.
Kortom op deze manier komen we tegemoet aan de senioren, creëren we een mooie voetgangerszone, blijft Sint-Niklaas mobiel, hebben we eindelijk de mogelijkheid om onze binnenstad gezellig en groen te maken, zal het fijn vertoeven zijn voor scholieren en blijft elke school bereikbaar en hebben we aandacht voor de middenstand in de voetgangerszone.
Eens dit beslist is dient het lussensysteem van de wijken daarop afgestemd te worden, al kunnen momenteel reeds een aantal verbeteringen in wijken worden aangebracht.
Om dit voorstel kracht bij te zetten en op haalbaarheid te bekijken, start Open Vld een bevragingsronde bij de betrokken middenstand.