›› Home ›› Nieuws

Nog werk aan vernieuwde Weimanstraat

24 november 2017

Begin dit jaar eindigde de heraanleg van de Weimanstraat te Sinaai. Er kwam een nieuw, vrij liggend fietspad in een deel van de straat, een nieuwe fietsersbrug en de weg werd grondig heringericht met o.a. de aanleg van wegversmallingen en vluchtheuvels. Van bij de start werd het echter snel duidelijk dat de heraanleg geen onverdeeld succes is. Jong Vld’ers Eline De Bruyne en Karel Noppe, die beiden in Sinaai wonen, geven een overzicht van de knelpunten voor fietsers en automobilisten en hoe deze opgelost kunnen worden.

Fietsers

  • Probleem: de helling van de nieuwe fietsersbrug is te steil en de brug te glad waardoor fietsers (bijna) niet over de brug kunnen fietsen en moeten afstappen. 
    Oplossing: de stad en provincie hebben deze fout toegegeven en zullen een nieuwe brug plaatsen. Momenteel is het echter nog steeds wachten op de komst van die nieuwe brug. De vervanging moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Daarnaast vragen we extra aandacht voor de brug in de komende winterperiode, ze moet steeds sneeuw- en ijsvrij gehouden worden om ongelukken te vermijden.
     
  • Probleem: in het eerste deel van de Weimanstraat is er geen fietspad voorzien noch een fietssuggestiestrook (zie foto). Fietsers komende van Stekene gaan van een mooi vrij liggend fietspad over op helemaal niets en worden aan hun lot overgelaten. Op dat stuk moeten ze op de rijbaan fietsen. 
    Oplossing: een (vrij liggend) fietspad is hier niet mogelijk maar we pleiten er voor om fietssuggestiestroken aan te brengen. Deze stroken moeten de automobilisten er bewust van maken dat ze de rijbaan delen met fietsers. Een bord aan het begin de straat en aan het einde van het fietspad, met de tekst ‘opgelet: fietsers op de rijbaan’ moet dit nog extra in de verf zetten.
     
  • Probleem: het vrij liggende fietspad is niet verlicht. Hierdoor is het in de herfst- en wintermaanden niet veilig te gebruiken door scholieren en pendelaars, en al zeker niet tijdens de ochtend- en avondspits. Het ontbreken van verlichting stimuleert fietsers ook niet om langs deze fietsas te rijden. 
    Oplossing: we begrijpen niet dat er geen verlichting is voorzien langsheen dit fietspad en pleiten ervoor dat deze zo snel als mogelijk wordt voorzien. Het gebruik van dynamische led verlichting, die enkel brandt als er fietsers zijn, lijkt ons de beste oplossing.
     

Automobilisten

  • Probleem: reeds verschillende maanden ontbreekt op de brug tussen Sinaai en Stekene de omheining. Nadars staan opgesteld als een (tijdelijke) oplossing maar een ideale noch veilige situatie is dit allerminst. We mogen er niet aan denken wat er kan gebeuren. 
    Oplossing: de permanente omheining moet zo snel als mogelijk teruggeplaatst worden.
     
  • Probleem: over de volledige lengte van de straat is het wegprofiel versmald, die versmalling in combinatie met asverschuivingen en drempels moet ervoor zorgen dat de snelheid in de straat omlaag gaat. We zijn het zeker eens dat er iets aan de snelheid moest gedaan worden maar het versmallen van de baan blijkt geen geslaagde maatregel te zijn. Die zorgt er immers voor dat zwaar vervoer (vrachtwagens, landbouwvoertuigen, camionetten met aanhangwagen, …) en auto’s elkaar niet meer veilig kunnen passeren. Het wordt helemaal een ramp als twee vrachtwagens of landbouwvoertuigen elkaar moeten kruisen. Dit heeft onder andere als gevolg dat er in de bermen naast de weg diepe putten ontstaan (zie foto’s). Die putten zorgen dan weer voor nieuwe onveilige situaties.  Je zal er maar met je auto in sukkelen…!
    Oplossing: over de volledige lengte van de straat moeten langs beide kanten van de weg grasdallen aangelegd worden. Hierdoor kan het verkeer veilig uitwijken indien nodig en dit zonder dat ze in de diepe berm belanden waar ze hun auto kunnen beschadigen of erger nog de controle over hun voertuig kunnen verliezen.

Eline en Karel besluiten: we zijn het absoluut eens dat er in de Weimanstraat moest ingegrepen worden, de straat haalde trieste records op vlak van snelheidsovertredingen. Bij het ontwerp en de uitwerking ervan heeft men echter enkele cruciale factoren over het hoofd gezien. Zo is de nieuwe rijbaan te smal om op een veilige manier zwaar vervoer en autoverkeer elkaar te laten kruisen. Ook de diepe greppels naast de weg moeten dringend verholpen worden door grasdallen langs beide kanten van de weg te voorzien. Voor fietsers is er dringend nood aan verlichting langsheen het vrij liggende fietspad en fietssuggestiestroken op het stuk waar er geen fietspad ligt. Deze ingrepen zijn gemakkelijk uitvoerbaar en kunnen snel in de praktijk gebracht worden. We vragen het stadsbestuur dan ook om snel en daadkrachtig op te treden.