›› Home ›› Nieuws

Subsidiereglement IBA's goedgekeurd

26 augustus 2019

In het zogeheten buitengebied voorziet de stad geen riolering. Gevolg is dat het afvalwater van woningen gewoon in beken en de grond terecht. Om ook dit afvalwater te zuiveren zullen de eigenaars van deze woning verplicht worden een IBA te installeren. Het stadsbestuur zal hen (financieel) ondersteunen bij de aankoop en installatie ervan. Het onderhoud  van de IBA neemt de stad op zich. Het subsidiereglement hiervoor werd goedgekeurd op de gemeenteraad van augustus.

Waarover gaat het?
Volgens het zoneringsplan wordt het afvalwater van woningen in het individueel te optimaliseren buitengebied (zie rode clusters op foto) gesaneerd door een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA). In deze zone wordt geen riolering voorzien.

Als het stadsbestuur kiest voor een collectieve aanpak van het individueel te optimaliseren buitengebied, komt de plaatsing van IBA’s in aanmerking voor een subsidie van het Vlaams gewest. De meeste gemeenten in Vlaanderen, en quasi alle buurgemeenten, hebben reeds een collectieve aanpak voor IBA’s geïmplementeerd, in samenwerking met RioPAct, een samenwerking tussen Aquafin en De Watergroep. Door de goedkeuring van dit reglement zal ook de stad Sint-Niklaas een collectieve aanpak en subsidiëring hebben.

Eigenaars van een woning in het individueel te optimaliseren buitengebied zullen, gefaseerd, vanaf september 2019, aangeschreven worden via een brief met folder van de stad en RioPact. Iedere eigenaar kan tot maximum twee uitnodigingen ontvangen om in te gaan op het voorstel binnen de wettelijk gestelde termijn. Na twee weigeringen wordt hem het recht op subsidie en ondersteuning ontnomen. Indien hij niet voldoet aan de wettelijke voorschriften voor afvalwaterzuivering, zal een jaarlijkse belasting van 1.500 EUR geïnd worden.

Aantal IBA’s in SInt-Niklaas
In het zoneringsplan op ons grondgebied zijn:
- acht prioritaire IBA’s (prioriteit 2), in of in de nabijheid van natuurgebied, met verplichte aanleg tegen eind 2021;
- 335 niet-prioritaire IBA’s, met verplichte aanleg tegen eind 2027. Van deze 335 IBA’s zijn er 135 toegewezen aan weekend/vakantieverblijven.
De 135 vakantieverblijven worden achteraan in de planning opgenomen, gezien de wijze van afvalwaterzuivering en de ruimtelijke/stedenbouwkundige context nog kan wijzigen. 

Per jaar zullen er circa 50 IBA’s gerealiseerd worden. Op die manier haalt de stad Sint-Niklaas de deadline van 2027.

Ondergrondse of bovengrondse IBA
Er zijn twee types van IBA's die RioPAct via het raamcontract aanbiedt:
- een compact (4 m³) ondergronds type met actieve beluchting (elektriciteit te leveren door burger): investeringskost van 7.000 EUR;
- een natuurlijk, bovengronds type (rietveld): investeringskost van 10.000 EUR.
Er wordt een eenmalige bijdrage van de burger gevraagd van 2.000 EUR voor een ondergronds type.  Dit is zowat de gemiddelde bijdrage voor de burger in Vlaanderen. Voor een bovengronds type wordt een bijdrage aan de burger gevraagd van 5.000 EUR .

Studiekosten RioPAct
De studie- en begeleidingskost van RioPAct bedraagt 1.370 EUR per dossier. De  studiekosten van RioPAct (= overleg met stad, individuele plaatsbezoeken...) zal de stad voor haar rekening nemen.

Afkoppelingswerken
Voor de afkoppelingswerken (gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater) en de keuring hiervan wordt dezelfde werkwijze toegepast als voor woningen die op de openbare riolering aangesloten worden: 
- Subsidiereglement voor verplichte afkoppelingswerken op particulier domein van hemelwater, afkomstig van bestaande woningen en lokalen voor verenigingen van 19 december 2014: subsidiebedrag van maximum 1.500 EUR/woning.  
- Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 juni 2014: de kosten van de private keuring van de afkoppeling van hemelwater en afvalwater (120 EUR) zijn ten laste van de stad.

Onderhoudskosten
De jaarlijkse onderhoudskost bedraagt 253 EUR. Naar analogie met de riolering en om een goede werking van de IBA te verzekeren, wordt voorgesteld dat de onderhoudskost door de stad wordt gedragen.