›› Home ›› Nieuws

Reglement organisatie kermisactiviteiten gewijzigd

28 april 2020

Op de gemeenteraad van vrijdag 24 april 2020 werd het aangepast reglement op de organisatie van kermisactiviteiten goedgekeurd. Samen met de bevoegde ambtenaren en in overleg met alle stakeholders werd er de voorbije maanden hard gesleuteld aan de wijziging ervan.

De gemeenteraad wijzigde het reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein. Ook hier drongen wijzigingen zich op naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving en ter bevordering van het goede verloop van de kermissen.

De voornaamste aanpassingen opgesomd:

• Wettelijk verplichte documenten worden vermeld
• Kandidaturen lege standplaatsen
• Beoordeling kandidatuur (100 punten):
• Aard van de attractie (20 punten)
• Technische specificaties (10 punten)
• Graad van veiligheid van de attractie of vestiging (10 punten)
• Aantrekkingskracht van de attractie of vestiging (20 punten)
• Deskundigheid van de uitbater (10 punten)
• Nuttige ervaring van de uitbater (10 punten)
• Ernst en zedelijk gedrag van de kandidaat (10 punten)
• Volledigheid van het dossier (10 punten)

• Wordt per kermis gecommuniceerd aan de standhouders:
• Tijdstip opbouw en afbraak kermis
• Openingsuren waarop de kermis zeker moet open zijn
• Boksautomaten worden verboden
• Attracties die werken met dieren zijn verboden

•Foorcommissie
• Schepen van foren
• Marktleider / plaatsmeester
• Vertegenwoordiger vanuit de middenstand
• Vertegenwoordiger vanuit de horeca
• Minimum 6, maximum 8 vertegenwoordigers vanuit de standhouders van foren van Sint-Niklaas en deelgemeenten
• Termijn: 5 jaar
• 2/3 van het aantal leden van de commissie zijn van hetzelfde geslacht
• Standhouders: kandideren als individu of als vertegenwoordiger van een foorbond (wettelijke erkenning aan te tonen)