›› Home ›› Nieuws

Fluorescerende strook zorgt voor fietsveiligheid

26 mei 2020

Langsheen verschillende fietspaden in onze stad is er (nog) geen fietspadverlichting voorzien. Het aanbrengen van een fluorescerende strook - die oplicht in het donker – biedt hierbij een oplossing. Met deze stroken voorzien we toch verlichting en garanderen we de fietsveiligheid. Gemeenteraadslid Karel Noppe legde het voorstel op de gemeenteraad voor.

In september vorig jaar werd in buurgemeente Lokeren op het fiets- en wandelpad naar Eksaarde een appelblauwzeegroene strook aangebracht. De strook, die reflecteert in het donker, vormt een alternatief voor de klassieke straatverlichting die in het natuurgebied niet toegelaten is. Deze innovatieve oplossing verzoent veiligheid en bescherming van de natuurwaarden.

Ook in Sint-Niklaas zijn er verschillende fietspaden waar er (nog) geen fietspadverlichting is. Daar zijn verschillende redenen voor: het is de bevoegdheid van een andere overheid (bv. langsheen de N41), het is technisch niet mogelijk, het is niet toegelaten, enz. Een voorbeeld van dat laatste is de Weimanstraat in Sinaai. Daar werd enkele jaren terug een mooi vrij liggend fietspad aangelegd die de verbinding vormt tussen Sinaai en Stekene. Doordat het fietspad door natuurgebied loopt, is het echter niet toegelaten om fietspadverlichting te plaatsen. De verlichting zou een te grote impact hebben op de natuur. Verlichting is echter broodnodig om de fietsveiligheid te garanderen en het gebruik van het fietspad in de donkere maanden en ‘s avonds te stimuleren.

Gemeenteraadslid Karel Noppe: “Het aanbrengen van fluorescerende stroken die oplichten in het donker biedt in de Weimanstraat een antwoord op de vraag die al jaren leeft. We voorzien verlichting zonder de natuur hiermee te schaden.Ook op andere fietspaden en fietsroutes kan deze oplossing soelaas brengen en voor licht zorgen. Tijdens de gemeenteraad legde ik deze innovatie oplossing voor aan het college die er op ingaan en in de Weimanstraat alvast een proefproject starten. “

Het college, bij monde van schepen Hanssens gaat in op het voorstel. Vanuit fietsperspectief is verlichting essentieel. Het duidt het wegverloop van een fietsroute aan en ondersteunt de continuïteit van het netwerk. Verlichting draagt ook bij tot een verbeterde zichtbaarheid waardoor de verkeersveiligheid toeneemt. Indien de situatie het toelaat, zal verlichting steeds geïmplementeerd worden langsheen fietspaden. Daarom dat de stad blijft aandringen bij het Vlaams Gewest om verlichting langsheen het fietstraject van de N41 te plaatsen bijvoorbeeld. Op sommige stukken is het echter niet mogelijk om verlichting te plaatsen. Het aanbrengen van retroreflecterende koudplast is een prima oplossing voor de fietspaden waar er moeilijk verlichting kan geplaatst worden.

Er werd reeds contact opgenomen met de leverancier van het product om te kijken wat mogelijk is in de Weimanstraat en tegen welke kost. Dit zit momenteel nog in onderzoeksfase maar het is evenwel de bedoeling om in de eerste plaats deze innovatieve techniek in de Weimanstraat toe te passen. Indien de ervaringen positief zijn, m.n. voldoende zichtbaarheid, kwaliteit en stroefheid valt het te overwegen om deze in nieuwe projecten toe te passen zoals de verbreding van de stropersroute (F411) of aan te brengen op fietsoversteken.