›› Home ›› Nieuws

Werken N70 - Brief aan minister Crevits

25 maart 2013

De plannen voor de heraanleg van de N70 (tussen het Glycinenplein en het zwembad) roepen bij de omwonenden en Jong VLD Sint-Niklaas heel wat vragen op. Om een antwoord op enkele ervan te krijgen stuurden we een brief aan Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

Aan mevrouw Hilde Crevits - Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Aan mevrouw Anne-Séverine Poupeleer - Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling planning en coördinatie

Aan de heer Peter De Backer - Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling wegen en verkeer Oost-Vlaanderen

Betreft: Heraanleg N70 en aanleg oostelijke tangent te Sint-Niklaas

Geachte minister,
 Geachte mevrouw Crevits,
Geachte mevrouw Poupeleer,
Geachte heer De Backer,

Mobiliteit ligt de inwoners van Sint-Niklaas nauw aan het hart. Met z'n allen staan we immers dagelijks in de file in onze eigen (binnen)stad doordat de belangrijkste invals- en centrumwegen verzadigd zijn.

Het aanleggen van de westelijke en oostelijke tangent - die het doorgaand verkeer uit het stadscentrum moeten houden - vormen een deel van de oplossing en worden door de Vlaamse overheid in samenwerking met de stad Sint-Niklaas aangelegd. Eind vorig jaar werd de westelijke tangent officieel in gebruik genomen. Op de realisatie van de oostelijke tangent zullen we echter nog enkele jaren moeten wachten aangezien de aanleg ten vroegste in 2016-2017 zal starten.

Enkele weken geleden kondigde het stadsbestuur de start van de werken op de N70 aan. De gewestweg wordt, tussen het Glycinenplein en de rotonde aan de N16, heraangelegd met als einddoel in beide richtingen twee rijstroken te creëren. De rotonde aan het zwembad moet eveneens een dubbele rijstrook krijgen. Deze plannen roepen bij de omwonenden heel wat vragen op die wij delen.

Enkele van de gehoorde bezorgdheden:

  • heel wat parkeerplaatsen voor bewoners zullen verdwijnen
  • de rotonde aan het zwembad is niet breed genoeg voor twee rijstroken
  • door twee rijstroken in beide richtingen aan te leggen begint de straat meer en meer op een autosnelweg te lijken
  • bewoners zullen moeilijker hun oprit kunnen bereiken
  • enz.

Naast deze terechte bezwaren omtrent het ontwerp - die u hopelijk kan en wil onderzoeken - pleiten wij net zoals de buurtbewoners voor een betere afstemming van de timing van de verschillende werken in dit stadsdeel.

Doordat de oostelijke tangent - die oorspronkelijk in 2012 ging opgeleverd worden - ten vroegste in 2018-2019 gerealiseerd zal zijn, heeft het verkeer geen alternatieve route gedurende de werken op de N70 die in 2014 starten. Net op dit moment wordt in het nabij gelegen Europark-Zuid een groot distributiecentrum van Lidl (+/- 350 vrachtwagens per dag) en een nieuwe stelplaats van De Lijn gerealiseerd. Resultaat is dat er in de omliggende centrumstraten, die absoluut niet geschikt zijn voor druk verkeer (laat staan vrachtverkeer), chaos en vooral stilstand dreigt.

Ook na de heraanleg van de N70 zullen de grootste problemen nog niet voorbij zijn aangezien de gewestweg in afwachting van de realisatie van de oostelijke tangent dagelijks alle vracht- en plaatselijk verkeer zal moeten slikken.

Op basis van deze informatie en bezorgdheden, stellen wij onszelf volgende vragen:

  • Is er bij het opmaken van de planning rekening gehouden met deze gewijzigde situatie?
  • Kan de timing van de werken aan de N70 nog aangepast en vooral afgestemd worden op de aanleg van de oostelijke tangent?
  • Welke alternatieven of omleidingen ziet u voor het bijkomende vrachtverkeer vanuit het Europark-Zuid richting E17?


Hopende op een antwoord, bedank ik u alvast hartelijk.

Met vriendelijke groeten,

Karel Noppe