Geen excuses, wel slechte infrastructuur
De stad Sint-Niklaas lanceerde haar actie “Sint-Niklaas fietst”. Onder het motto ‘een goed excuus om de fiets aan de kant te laten is moeilijk te vinden’, wil het stadsbestuur de fiets als vervoersmiddel promoten. Een lovenswaardige actie maar kan het stadsbestuur dan ook dringend werk maken van veilige, goed aangelegde en onderhouden fietspaden? De slecht onderhouden en gevaarlijke fietspaden zorgen er immers voor dat inwoners hun fiets op stal laten staan.
Drieste cijfers en een slecht rapport voor Sint-Niklaas
Deze ochtend stelde Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits de cijfers van de FOD Economie voor. Drieste cijfers, zo zijn in 2011 bijna 6.600 fietsers in Vlaanderen gewond geraakt in het verkeer. Een stijging van maar liefst 12 procent tegenover 2010. Vooral kinderen en jongeren blijken zeer kwetsbaar te zijn. In de leeftijdscategorie tien tot veertien jaar steeg het totale aantal fietsslachtoffers met 9,3 procent.
Een van de hoofdoorzaken van de ongevallen met fietsen is de onveilige infrastructuur. En laat nu net daar in Sint-Niklaas het schoentje knellen. Het zijn dan ook geen excuses die fietsers tegenhouden beste burgemeester en schepenen, maar wel de erbarmelijke staat van sommige fietspaden of de gevaarlijke situaties aan bepaalde verkeersknooppunten.
Het fietspadenrapport van het nieuwsblad bevestigt dit. Slechts 14 van de 99 besproken fietspaden krijgen een score boven de 5 op 10. Alle andere voldoen voor onze inwoners niet. Een duidelijk signaal van bezorgde fietsers en ouders dat hopelijk ter harte wordt genomen. Enkele van de meest gehoorde klachten: er is gewoonweg geen fietspad, slechte of kapotte ondergrond, onvoldoende verlichting, geen of zeer kleine afstand tot de rijweg, niet goed onderhouden, onveilige of geen oversteekplaatsen.
Software zonder hardware
Sint-Niklaas beschikt over heel wat fietsfaciliteiten, van openbare fietspompen over laadpunten voor elektrische fietsen tot een fietspunt aan het station. Stuk voor stuk goede en mooie initiatieven die het fietsbeleid ondersteunen. Je zou het de software kunnen noemen van ons fietsbeleid. Alleen ontbreekt nu nog de hardware: degelijke fietspaden. En zoals iedereen weet heb je hardware nodig om je software te kunnen gebruiken.
Jong VLD roept het stadsbestuur dan ook op om dringend in gang te schieten. Breng samen met partners zoals belangengroepen en schoolraden duidelijk in kaart welke fietspaden prioritair hersteld moeten worden. Maak een plan van aanpak met een duidelijke timing op. Maar vooral: voorzie in de strategische meerjarenbegroting de benodigde financiële middelen om deze herstellingen zonder excuus en zonder verder uitstel uit te voeren, besluit voorzitter Karel Noppe.