Maak van de Kalkstraat een fietsstraat
Geen fietspad, fietsers als levende verkeersremmers en geen oplossingen mogelijk. Deze beschrijving gaat over de Kalkstraat, een straat waar dagelijks honderden fietsers doorrijden, voornamelijk studenten. De lezers van Het Nieuwsblad categoriseren de straat dan ook terecht als één van de slechtste en onveiligste in onze stad. Maar het kan ook anders: maak van de Kalk- en Walburgstraat fietsstraten waar fietsers absolute voorrang krijgen, luidt het voorstel van Jong VLD.
Als verbindingswegen, als fietsroute richting de vele scholen in het centrum of als fietsader tussen het centrum en de site van het AZ Nikolaas: de Kalk- en Walburgstraat worden intensief befietst. Desondanks zijn er in beide straten geen faciliteiten voor fietsers. Een fietssuggestiestrook is er niet en voor de aanleg van een fietspad is er simpelweg geen ruimte. De meeste chauffeurs zijn wijs genoeg om achter de fietsers te blijven rijden maar af en toe durft een waaghals toch al eens een inhaalmanoeuvre uithalen met alle gevaren van dien! De veiligheid van de zwakke weggebruiker primeert, vindt Jong VLD, die het stadsbestuur een oplossing aanreikt.
Maak van beide straten fietsstraten. Sinds eind 2012 kunnen lokale overheden fietsstraten inrichten. Dit zijn in feite fietsroutes waar ook auto’s en andere motorvoertuigen toegelaten zijn maar waar er bepaalde gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Zo mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, mogen wagens fietsers niet inhalen en geldt er een snelheidsbeperking van 30 km/u. Fietsers hebben dus absolute voorrang en auto’s zijn er als het ware te gast.
Niet iedere straat leent zich tot het inrichten van een fietsstraat en daar zijn we absoluut ook geen voorstander van, zegt Karel Noppe. Maar de Kalk- en Walburgstraat zijn wel twee uitgelezen straten hiervoor. De verkeersveiligheid van de vele fietsers zal er op vooruitgaan en bovendien bevorder je de doorstroming van het fietsverkeer tijdens de spits. Voor plaatselijk verkeer en bewoners blijft de straat en hun huis of winkel bovendien bereikbaar. Wel strekt het tot de aanbeveling om doorgaand verkeer te weren uit deze straten. Het autoverkeer kan een alternatieve route via de L. De Meester - en Lamstraat gebruiken.
Het inrichten van een fietsstraat kost bovendien weinig geld. Het volstaat om de gewijzigde verkeerssituatie duidelijk te maken met wegmarkeringen en verkeersborden. De straten volledig rood verven zoals bv. in Gent gebeurde, hoeft zeker en vast niet. Maar als er dan toch geverfd zou worden dan geven we uiteraard de voorkeur aan een blauw kleurtje, besluit Karel Noppe.