In de pers: Stad voert strijd tegen leegstand op
Een fors hogere leegstandsbelasting en vooral een waterdicht systeem om ze effectief te innen, daarmee wil de stad de leegstand van winkelpanden in Sint-Niklaas verder aanpakken.
Tot nu toe kregen eigenaars van leegstaande winkels quasi nooit een belastingbrief in de bus, in tegenstelling tot eigenaars van leegstaande woningen. "Er werd quasi niet gecontroleerd. Sinds begin dit jaar hebben we echter de belastingtarieven op leegstand vervijfvoudigd. Maar als je niet controleert, heeft dat geen effect", stelt middenstandsschepen Carl Hanssens (N-VA).
Aanslagbrief
Daarom heeft de stad nu haar instrumenten om controles uit te voeren verscherpt. Zo wordt een winkelpand meteen als leegstaand opgelijst zodra er binnen geen activiteit is of er een bordje 'te huur' hangt. Bovendien wordt er voortaan doorlopend geïnd, in plaats van één keer per jaar. Daarvoor wordt een speciale 'leegstandscel winkelpanden' opgericht en kreeg de ICT-dienst de opdracht een programma uit te werken om het administratieve beheer rond leegstand van woningen én winkelpanden goed te kunnen opvolgen. "In theorie was het vroeger mogelijk dat een pand twee jaar op de lijst van de leegstaande panden stond, maar dat de eigenaar pas na 23 maanden een aanslagbrief in de bus kreeg. Dat is gedaan", aldus Hanssens. Dat bevestigt schepen voor Leegstandsbestrijding Christel Geerts (sp.a): "We zetten extra personeel in om de controles uit te voeren. De inhaaloperatie voor woningen in 2011 en 2012 heeft aangetoond dat het nadien weer met wat minder kan, eens je een goed systeem hebt."
Renoveren
Meteen wordt de belasting op leegstand een pak hoger. Van 1.000 euro per jaar kan die oplopen tot 5.000 euro per jaar. "Anderzijds zijn er ook de premies om winkelpanden te renoveren. En die kunnen oplopen tot 6.000 euro per pand per jaar."
Intussen is ook het vernieuwde Centrummanagement aan de slag gegaan. In de raad van bestuur én de algemene vergadering is de vertegenwoordiging van handelaars gevoelig uitgebreid. In totaal zijn nu veertien winkeliers betrokken. "Een nieuwe, dynamische groep, die veel ideeën heeft", aldus centrummanager Filip Van Bel. "De strijd tegen de leegstand in de Stationsstraat pakken we verder aan, maar die breiden we ook uit naar de andere winkelstraten. We hebben in de Stationsstraat een 20-tal nieuwe winkels gekregen. We moeten nu ook focussen op andere plaatsen. En verder is de combinatie tussen winkelen en evenementen een aandachtspunt. De sinterklaasperiode zal een eerste voorbeeld zijn in welke richting het moet evolueren. De winkels en etalages zullen in dat thema worden aangekleed."
Het Centrummanagement speelt ook met het idee voor een winkelwedstrijd, om een jonge starter met het beste businessplan op weg te helpen met onder meer begeleiding van professionals en een startpremie. Daarvoor staat de zowat 30.000 euro uit de opgedoekte vzw Startende Ondernemingen ter beschikking. En in november is er ook de allereerste 'Nacht van de Lokale Economie', waar prijzen voor lokale ondernemers, zoals de beste jonge starter, worden uitgereikt.
Bron: HLN Sint-Niklaas - 02/10/2014 - Joris Vergauwen