Reactie Open en Jong Vld Sint-Niklaas op het klimaatplan
Open en Jong Vld Sint-Niklaas juichen toe dat de stad Sint-Niklaas eindelijk werk maakt van een klimaatplan. De uitdagingen waarvoor we staan zijn groot en een concreet actieplan was nodig. Maar we stellen ons vragen bij het plan dat vanavond aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, steken gemeenteraadsleden Ine Somers en Ronny Suy, en jongerenvoorzitter Karel Noppe van wal.
Onze grootste bemerking is dat het stadsbestuur zeer algemene en vage acties naar voren schuift. Het ambitieniveau in dit klimaatplan is hoog. Zo wil men tegen 2050 een klimaat neutrale stad worden en tegen 2020 maar liefst 20% CO2 reductie realiseren. Als men dergelijke resultaten tegen 2020 wil behalen dan zijn concrete acties op korte termijn nodig. Die vinden we echter niet terug in het plan. Een aantal voorbeelden. Het stadsbestuur wil één stadsgebouw omvormen tot een energieneutraal gebouw, maar men weet nog niet met welk gebouw men dit zal doen en hoe dit gefinancierd zal worden. Men wil nieuwe woonvormen (cohousing, enz.) faciliteren, maar zegt niet hoe men dat zal doen. Men wil meer volkstuintjes voorzien maar men heeft nog geen locaties voor ogen. Enz. Het valt te betreuren dat men pas halfweg de legislatuur een plan kan voorleggen. Het stadsbestuur had al lang bezig moeten zijn met het uitvoeren van concrete acties.
Het klimaatplan dat voorligt, vergt heel wat financiële investeringen. De stadsgebouwen energiezuiniger maken, een duurzaam wagenpark uitbouwen, fiets- en autodeelsystemen ondersteunen,... Als het bestuur deze ambities wil waarmaken dan moet ze daar de nodige middelen tegenover zetten. Ook in de andere beleidsdomeinen zoals wonen en mobiliteit zal men middelen moeten voorzien om deze doelstellingen waar te kunnen maken.
Daarnaast vraagt men ook aan de inwoners om aanzienlijke inspanningen te leveren. Het isoleren van alle daken in onze stad, energiezuinig bouwen en renoveren, enz. Het is de toekomst maar het maakt bouwen en renoveren een pak duurder. Als men inwoners er wil toe aanzetten om deze nieuwe technieken toe te passen dan moet de stad haar premiebeleid aanpassen. Een (hoog) genoeg financieel duwtje in de rug maakt immers wel degelijk het verschil en zal mensen overtuigen.
We vragen ons ook af hoe men nu concreet de realisatie van deze doelstellingen zal opvolgen en meten. Wordt er hiervoor een monitoringsysteem uitgewerkt? Wordt er tijd vrijgemaakt in het takenpakket van de medewerkers om de realisatie van de doelstellingen te meten? Wordt er een jaarlijkse evaluatie gepland zodat men tijdig kan bijsturen indien nodig? In het klimaatplan wordt er met geen woord over gesproken.
Tot slot betreuren we dat er in het plan weinig tot geen aandacht gaat naar het stimuleren en ondersteunen van nieuwe, innovatieve oplossingen. Nog maar vorige week werd het innovatieve concept van een elektrische fietskar gelanceerd door The Opportunity Factory uit Sint-Niklaas. Dergelijke creatieve ondernemingen moet de stad Sint-Niklaas ondersteunen. We zijn er zeker van dat er nog meer bedrijven en inwoners zijn met goede ideeën. Als het stadsbestuur de nodige omkadering en ondersteuning voorziet dan kunnen deze groeien.
De eerste stappen naar een klimaat neutrale stad tegen 2050 worden met dit plan gezet. Maar om de ambitieuze doelstellingen te halen zal het stadsbestuur toch wel meer dan een tandje mogen bijsteken, concluderen Somers, Suy en Noppe.