Open Vld Sint-Niklaas en Waasmunster tegen komst supermarkt
Reeds deze zomer, bij de aankondiging van de aanvraag van Okay om een nieuwe vestiging op de Schrijberg te openen, stuitte de aanvraag reeds op hevig verzet uit de buurt. De buurtbewoners vrezen een verkeersinfarct en wateroverlast. De Open Vld afdelingen uit Sint-Niklaas en Waasmunster steunen het standpunt van de bewoners en begrijpen dan ook niet dat het gemeentebestuur van Waasmunster een positieve vergunning verleend heeft voor deze vestiging.
Mobiliteit
Het deel van de Schrijberg tussen de N70 en de E17 is nu reeds een zeer file gevoelige as. De afstelling van de verkeerslichten op het kruispunt Schrijberg en de komst van extra verkeerslichten aan de oprit van de E17 zorgen ervoor dat tijdens de spitsuren in beide rijrichtingen lange files gevormd worden. Ook de KMO-zone Eeckelaerthof zorgt voor heel wat aan- en afrij bewegingen in deze straat.
De komst van een supermarkt zoals Okay impliceert een enorme toename van het aantal voertuigen dat dagelijks door de straat zal rijden. Per week verwacht men 4.267 klanten met een gemiddelde van 711 per dag die voor hinder gaan zorgen bij het op- en afrijden van de parking, zeker indien de straat gekruist moet worden. Daarnaast hebben we ook de grote vrachtwagens die voor de bevoorrading van de supermarkt instaan. Voor Open Vld is de komst van een supermarkt van deze grootte op een dergelijke file gevoelige verkeersas dan ook geen optie. We vrezen nog meer stilstand en ook voor de buurt zal de situatie onleefbaar worden, aldus Karel Noppe.
Waterhuishouding
Bewoners hebben in het verleden er al terecht op gewezen dat bij hevige regenbuien men te kampen heeft met wateroverlast en dat de betrokken percelen vaak onder water staan. Aangezien de eigenlijke lozing op het grondgebied van Sint-Niklaas gebeurt, wordt uitdrukkelijk aanbevolen de richtlijnen van de Stad Sint-Niklaas te volgen. Deze zijn strenger dan die van het gewest. Een degelijk uitgebreid plan voor infiltratie is zeker noodzakelijk, zeker gezien het grootste deel van het perceel verhard zal worden. Gemeenteraadslid Ine Somers: “Open Vld Sint-Niklaas begrijpt de buurtbewoners hun terechte bezorgdheden en vraagt uitdrukkelijk dat alle noodzakelijke maatregelen getroffen worden indien het perceel zal bebouwd worden en dit om mogelijke wateroverlast voor de buurt te voorkomen”.
Leefbaarheid
We kunnen ons ook vragen stellen bij de leefbaarheid van het project als we moeten vaststellen dat bepaalde huizen volledig ingekapseld worden door parking. Vanuit Open Vld Waasmunster pleit men duidelijk voor het visueel aantrekkelijk houden van de omgeving, stellen Bart Waterschoot en Rik Daelman. Het is dan ook van groot belang belang dat er aandacht gaat naar de inplanting en de bijhorende groenaanleg.
We klagen ook de inconsequente houding van het College van Burgemeester en Schepenen van Waasmunster aan als we vaststellen dat enerzijds wel een vergunning wordt afgeleverd voor de vestiging van een supermarkt en anderzijds een vergunning wordt geweigerd voor de bouw van een benzinestation op ongeveer 100 meter afstand van diezelfde verkeerslichten. Het Schepencollege heeft bovendien het negatief advies van de stedenbouwkundige ambtenaar van de gemeente Waasmunster naast zich neergelegd.
Open Vld Waasmunster en Sint-Niklaas beseffen dat naast bovenstaande negatieve adviezen het gevraagde conform de bestemming van het gewestplan is en dat handel drijven zeker moet gestimuleerd worden. “Toch mag handel drijven niet ten koste gaan van de leefbaarheid van de omgeving als de mobiliteit en het risico op wateroverlast vergroot worden”, stellen de mandatarissen vast. We roepen bewoners en de Stad Sint-Niklaas dan ook op om in beroep te gaan tegen deze ondoordachte beslissing van het gemeentebestuur van Waasmunster.